dijous, 2 de març del 2017

TEMA 3 - MÀQUINES TÈRMIQUES

ENERGIA I MÀQUINES TÈRMIQUES


MOTOR TÈRMIC és una màquina motriu que transforma l'energia tèrmica en energia mecànica.

Classificació dels motors tèrmics:









ENERGIA, TREBALL I POTÈNCIA


TREBALL és l'acció d'aplicar una o més forces sobre un cos o modificar el seu moviment


                        W   = F.s          joule = newton.1metre

w= és el treball
F= és la força aplicada
s= el desplaçament del cos


ENERGIA és la capacitat de realitzar un treball.  La unitat de treball és la mateixa que la de l'energia el joule ( J ).

POTÈNCIA és el treball efectuat per unitat de temps. 




                        
                         




Cavall de vapor: CV és una unitat de mesura de la potència.   1 CV = 735,5 W s'arrodoneix a 736 W







EL RENDIMENT ENERGÈTIC

El rendiment és una forma d'expressar l'eficiència d'una transformació energètica, que s'obté de relacionar la energia útil amb l'energia d'entrada.






Totes les transformacions energètiques tenen rendiments inferiors del 100 %.



MÀQUINES TÈRMIQUES DE COMBUSTIÓ EXTERNA




MÀQUINES DE COMBUSTIÓ EXTERNA, el combustible es crema fora de la màquina per escalfar aigua fins convertir-la en vapor.





LA TURBINA DE  VAPOR ROTATIVA


Una turbina de vapor  és un aparell mecànic que transforma l'energia tèrmica continguda en el vapor a pressió en energia mecànica rotatòria. 
Aquest vapor es genera en una caldera. En la turbina es transforma l'energia interna en energia mecànica que és aprofitada per un generador per produir electricitat.






rotor d'una turbina de vapor




MOTORS ALTERNATIUS, són coneguts com a motors d'explosió (gasolina) i motors dièsel, són motors tèrmics en els quals els gasos resultants d'un procés de combustió empenyen un èmbol o pistó, desplaçant a l'interior d'un cilindre i fent girar un cigonyal, obtenint un moviment de rotació.


MÀQUINES DE COMBUSTIÓ INTERNA ALTERNATIVES



MÀQUINES DE COMBUSTIÓ INTERNA, el combustible es crema a l'interior del motor.




S'anomen motors d'explosió, ja que la combustió es produeix dins del propi motor.
Els combustibles utilitzats són la gasolina, el gasoil i el gas natural.
N'hi ha de dos tipus: els motors d'encesa per guspira o cicle Otto i els d'encesa per compressió o cicle dièsel.  Poden ser de dos temps o de quatre.


En el següent enllaç ens explica que és un motor de gasolina , com funciona...



MOTOR D'ENCESA PER GUSPIRA O DE CICLE OTTO

El nom ve de l'enginyer alemany Nikolaus Otto, que el va dissenyar l'any 1876.
Aquest motor fa servir com a combustible la gasolina.
Hi ha dos sistemes per portar la gasolina del dipòsit al motor per un carburador i a través d'un injector. La bugia provoca l'espurna amb que s'inflama la gasolina.




motor de quatre temps









En aquest vídeo podem veure com funcione un motor de cicle Otto


MOTOR D'ENCESA PER COMPRESSIÓ O DE CICLE DIÈSEL

El va dissenyar l'enginyer Rudolf Dièsel.
És un motor de quatre temps en què la inflamació de la mescla d'aire i combustible es fa per compressió, sense guspira, el combustible és el gasoil.




Aquest vídeo ens explica el motor de quatre temps dièsel







COMPARATIVA ENTRE EL GASOIL I LA GASOLINA







El motor Otto va amb gasolina i el dièsel amb gasoil.

Una altra diferència està en l'encesa: els motors Otto o de gasolina es fa amb una espurna provocada per la bugia, mentre que en els dièsel l'encesa es fa per compressió.





El motor dièsel generalment és més pesat que el motor Otto, això es degut a que el motor dièsel funciona a pressió considerablement més gran i per tant necessita elements més grans .

Els motors dièsel tenen un rendiment més alt, són més robustos i duradors, i tenen un consum més baix.
L'inconvenient dels dièsel és que són més pesats, més costosos i fan més soroll.




COMPARATIVA ENTRE ELS COTXES ELÈCTRICS I DE COMBUSTIÓ






Un vehicle elèctric està propulsat exclusivament per un motor elèctric alimentat per una bateria que es carrega des de d'una presa a la xarxa elèctrica.

parts d'un cotxe elèctric





Un motor elèctric és més compacte, més econòmic i més simple que un motor de combustió interna (no necessita circuit de refrigeració, ni oli).
El vehicle elèctric és molt silenciós.
El cotxe elèctric te una autonomia més limitada que el cotxe de gasolina o dièsel.




Al fer servir un vehicle elèctric contribuïm a la reducció de les emissions de CO2 i altres partícules contaminants i disminuïm la dependència del petroli i combustibles fòssils.

L'energia que consumeix un vehicle elèctric es tres vegades inferior a la d'un vehicle de combustió per fer la mateixa distància.






Aquí us deixo algunes webs pels amants del motor:

http://www.motor16.com/
https://www.actualidadmotor.com/
https://www.motorpasion.com/
Asociados | Federación Española de Vehículos Antiguos
http://www.motoryracing.com/



MÀQUINES DE COMBUSTIÓ INTERNA ROTATIVES

Les turbines de gas són utilitzades en l'accionament d'alternadors per a la producció d'electricitat i els truboreactors s'utilitzen  en el camp de l'aeronàutica.

LA TURBINA DE GAS DE CICLE OBERT

Les turbines de gas de cicle obert es fan servir basicament en la propulsió d'aeronaus i energia elèctrica. El seu funcionament es basa en l'energia d'uns gasos que passen a gran velocitat pels àleps fent-los girar.





EL TURBOREACTOR

És una variant de la turbina de gas de cicle obert que té aplicació en el camp de la aeronàutica.
Les quatre fases del motor: admissió, compressió, explosió i escapament, es produeixen simultàniament, i en aquesta seqüència, al llarg del turboreactor.




Els turboreactors utilitzen com a combustible el querosè, que és un derivat del petroli.


ELS COMBUSTIBLES

El combustible és una substància usada per a produir energia mitjançant la seva combustió.
L'energia continguda en els combustibles, un cop alliberada, es pot transformar en altres tipus d'energia, que es pot emmagatzemar, transportar i utilitzar en un moment determinat.

El carbó, el petroli i el gas natural provenen d'un procés de fossilització de la matèria orgànica que fa milions d'anys va quedar atrapada sota diferents capes del subsòl.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada